Zorg dat u erbij bent! Meld u kosteloos aan voor Amsterdam Horizon, hét workforce management congres van 2019!

Een kijkje achter de schermen bij Déhora’s Planning Service Center

Waarom planning een fantastisch vak is

Het maken van een goede personeelsplanning is vaak een heel gepuzzel. Het is een proces waarin planningprofessionals het verschil maken. Om die reden kiezen veel organisaties ervoor om dit proces uit te besteden aan, bijvoorbeeld, het Planning Service Center (PSC) van Déhora. Het PSC verzorgt, op afstand, de personeelsplanning van verschillende klanten. Hierbij kan het gaan om de gehele personeelsplanning of om ondersteuning op bepaalde onderdelen van het planningsproces, bijvoorbeeld bij het maken van basisroosters. Een breed pakket aan diensten dus.

Altijd al eens willen weten hoe het eraan toegaat bij Déhora’s PSC in Amsterdam? Wij namen een kijkje achter de schermen! De plek waar ervaren -maar zeker ook opkomende- planningprofessionals zich dagelijks bezighouden met het maken van gezonde roosters, wet- en regelgeving, roosterergonomie en alle andere zaken die komen kijken bij het maken van een goede en gezonde personeelsplanning.

Het PSC groeit snel

Het PSC groeit snel en is, naast het werkveld van doorgewinterde planningprofessionals, ook de plek waar veel aanstormende plan talenten hun carrière starten. Een mooie mix dus, en volgens het PSC-team, een erg fijne werkomgeving. Om meer te weten te komen over het PSC interviewden wij Melvin, een van Déhora’s ervaren planners.

Hoe ziet een dag op het PSC eruit?

“Een dag op het PSC is nooit hetzelfde. Als je van puzzelen houdt, ben je hier aan het juiste adres.” Want een planning in elkaar zetten kan volgens Melvin soms aanvoelen als het oplossen van een grote en complexe puzzel. “Je bent aan de ene kant erg cijfermatig bezig, en dan zou je al gauw denken: dit is iemand die de hele dag achter zijn Excel sheet zit. Maar dat is niet helemaal waar. Als planner heb je namelijk ook te maken met een menselijke kant. Je moet elementen van verschillende werelden bij elkaar brengen en combineren. Denk aan de wensen en eisen van verschillende belanghebbenden, zoals werkgevers, managers, OR-leden, werknemers en klanten. En.. de geldende wetten en regels. Voor veel planners is dit de juiste balans in hun werk, de afwisseling.”

“De organisaties die ik dagelijks ondersteun met hun personeelsplanning, verschillen enorm qua omvang en sector. Het PSC maakt personeelsplanningen. Wij onderhouden de plansystemen van onze opdrachtgevers. We zorgen dat het systeem up-to-date blijft. Maar wij nemen ook planningen waar wanneer de vaste planner bijvoorbeeld ziek is, of tijdens vakantieperiodes. Dit doen wij voor korte en de langere termijn. Wij ondersteunen organisaties die een professionaliseringsslag willen maken en voorzien ze, waar nodig, van advies op dit vlak.”

Over welke kwaliteiten moet een planner beschikken?

“Voor een planner is het erg belangrijk om een probleemoplossend vermogen te hebben.” De planner ziet als geen ander waar het probleem ligt en hoe je dit kan oplossen. Je komt vaak bij een organisatie terecht waarvan de planning niet ideaal is. Als planner moet je daar verandering in brengen, en dat vraagt om doorzettingsvermogen en geduld. “Soms maak je een planning die in jouw ogen perfect is, en dan komen er toch nog last minute wijzigingen of verbeterpunten.” Volgens Melvin vind je op den duur wel een manier om hiermee om te gaan,  en dat brengt ons gelijk op het volgende punt: stressbestendigheid en communicatieve vaardigheden. “Als planner moet je sterk in je schoenen staan”, vertelt Melvin. “Je moet jouw keuzes goed en overtuigend kunnen toelichten. Daarnaast moet je kunnen omgaan met weerstand.” Wanneer je een verandering wil doorvoeren, kan het voorkomen dat er een groep ontstaat die het niet eens is met de nieuwe werkwijze. “Gelukkig zien we in de praktijk dat de verandering uiteindelijk toch wordt omarmt. Alleen moet je met de eerste, soms afhoudende reacties, goed om kunnen gaan.”

Wat maakt het werken bij het PSC zo leuk?

Op het PSC voer je opdrachten uit voor verschillende klanten. Het wisselende werkaanbod en de variatie in het werk zijn dan ook aantrekkelijke factoren voor veel planners. Ook het feit dat je op deze afdeling werkt aan je multidisciplinaire inzetbaarheid speelt een grote rol volgens Melvin. “Iedere opdrachtgever is weer afkomstig uit een andere branche. Dit zorgt ervoor dat je niet slechts gespecialiseerd bent in één sector. In een korte tijd leer je alle facetten van het vak kennen. Waar je normaal een aantal keer van baan zou moeten wisselen om verschillende sectoren te leren kennen, leer je dat hier bij het PSC allemaal tegelijk.” Melvin wilde als planner in de breedte groeien, en niet alleen gespecialiseerd zijn binnen één sector. “Dat is de reden dat ik het zo leuk vindt hier. Uiteraard heb ik ook erg gezellige collega’s.”

Verder wordt er op het PSC veel gewerkt in teamverband. Voor nieuwe planners is dat erg fijn: “Je krijgt het gevoel dat je er niet alleen voor staat en dat je kan terugvallen op de ervaring van jouw collega’s. Zo leer ik dagelijks bij, zowel door mijn collega’s als door de aangeboden opleidingen en workshops. Iedere planner die in dienst komt, krijgt diverse opleidingen en workshops aangeboden op kosten van Déhora. Zo worden ze klaargestoomd voor het planvak en uiteraard onze opdrachtgevers.”

Inmiddels bestaat het PSC al ruim 6 jaar en heeft het klanten in veel verschillende sectoren. Melvin: “Wij groeien de laatste tijd echt ontzettend hard. In planners en in opdrachtgevers. Ontzettend leuk natuurlijk en het is erg fijn dat ons werk zo gewaardeerd wordt!” Lachend vervolgt hij: “nog een reden waarom het werken als planner bij het PSC zo leuk is!”

Meer weten?

Wil je weten welke vacatures er momenteel openstaan op het gebied van workforce planning bij Déhora? Neem dan gauw een kijkje op onze vacaturewebsite speciaal voor planningprofessionals. Of neem contact met ons op!

Meer informatie over het Planning Service Center vind je hier.

Mogelijk ook iets voor u:

5 veelgemaakte fouten bij personeelsplanning
5 veelgemaakte fouten bij personeelsplanning

Er komt veel kijken bij het maken van een personeelsplanning. Denk aan onverwachte wijzigingen in het rooster, problemen met materialen, over- of onderbezetting. Hoewel elke planner streeft naar een optimale planning en goede roosters, loopt het niet altijd zoals gewenst. Welke fouten worden het meest gemaakt en hoe los je dit op? Een gewaarschuwde planner is er twee waard.

7 kwaliteiten van een goede planner
7 kwaliteiten van een goede planner

De planner heeft uiteenlopende rollen. Hij adviseert en ondersteunt het management bij de organisatie van het werk. Tevens functioneert hij als een klankbord voor het personeel. Om de werkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren, zijn er een aantal kwaliteiten van groot belang