Wil jij weten hoe jij jouw organisatie kan voorbereiden op de toekomst? Schrijf je dan snel in voor onze webinar!

Risico’s van langdurig zitten tijdens het (thuis)werken

Beweging is goed voor de gezondheid, dat is algemeen bekend. Maar over beweging tijdens het werk is minder bekend. Om gezond aan het werk te blijven is het belangrijk om ook gedurende de werkdag zo nu en dan te bewegen. Sedentair gedrag, een toestand van  langdurige inactiviteit en laag energieverbruik, is namelijk nadelig voor uw gezondheid. Zelfs als u na het werk wel voldoende beweegt. Nederlandse werknemers brengen op doordeweekse dagen zo’n 10 uur zittend door. Vaak is zittend uitvoeren van het werk gewoontegedrag.  In deze blog geven we u meer informatie over risico’s van langdurig zitten en hoe u ervoor kunt zorgen dat u meer in beweging komt gedurende de werkdag.

Vergeleken met de rest van Europa, zitten Nederlanders gemiddeld het meest. Met name op het werk brengen  mensen veel tijd zittend door. Met het steeds verder digitaliseren van het werk, neemt de hoeveelheid tijd die werknemers achter een beeldscherm doorbrengen toe. Daarmee is de verwachting dat, als we niet ingrijpen, medewerkers steeds meer van hun werk zittend uitvoeren.

Wat zijn de gezondheidsrisico’s van langdurig zitten?

Uit onderzoek blijkt dat mensen die vaak langdurig zitten, grotere kans lopen om vroegtijdig te overlijden. Onafhankelijk van of iemand in totaliteit wel of niet genoeg beweegt. Mensen die meer dan 11 uur per dag zitten, hebben 40% meer kans op vroegtijdig overlijden dan mensen die minder dan 4 uur per dag zitten.

Naar de relatie tussen langdurig zitten en ziektes wordt nog volop onderzoek gedaan. Met de huidige kennis weten we dat langdurig zitten in verband wordt gebracht met een hogere kans op diabetes type II en een grotere kans op hart- en vaatziekten. Verder worden er een relatie vermoed tussen langdurig zitten en overgewicht, depressie, rugklachten en sommige vormen van kanker. Momenteel wordt vermoed dat omdat tijdens het zitten je spieren in een niet-actieve houding zijn, er nadelige metabole processen (stofwisseling) plaatsvinden en dat die leiden tot het optreden van ziektes. Om de risico’s van langdurig zitten in te perken, zijn regelmatige onderbrekingen van zittend werk belangrijk.

Voor de thuiswerkers onder ons zijn hierbij enkele direct toepasbare tips.

1. Loop een ommetje tijdens de lunch
Tijdens de lunch zijn we geneigd om op thuiswerkplek zittend wat te eten. Helemaal als u bijvoorbeeld ook aan de keukentafel werkt. Maar hoe lekker is het om even een frisse neus te halen? Loop een ommetje in uw eigen buurt. Eventueel bellend met collega’s voor de gezelligheid. Zo wandelen jullie toch nog een beetje samen.

2. Zet een timer
Schiet het bewegen er bij u vaak in nu u thuiswerkt? Zet dan een timer en stel in dat er een signaal afgaat op het moment dat u even moet bewegen.

3. Werk af en toe staand
Zo kunt u bijvoorbeeld staand bellen of rondlopen tijdens het bellen. Dan heeft u meteen de benen even gestrekt!

Voor degene die op kantoor werken volgen hier enkele tips:

1. Haal zelf koffie of thee
Het is heel verleidelijk om op het aanbod van een collega in te gaan en te vragen of hij/zij wat te drinken meeneemt. Maar bekijk het eens vanuit een ander perspectief; wanneer u dit doet mist u de kans op een loopje. Zonde! Ga daarom zelf wat te drinken halen strek uw benen lekker uit.

2. Neem de trap
Het klinkt zo simpel en dat is het eigenlijk ook. Maar toch doen veel mensen het niet; de trap nemen in plaats van de lift. Als vanuit een gewoonte stapt men in de lift op of de roltrap. Als uw werkplek zich op de 8de etage bevindt, is de trap nemen wellicht wat enthousiast. Maar heeft u er weleens over nagedacht om bijvoorbeeld op de 4de etage uit te stappen en de rest te lopen?

3. Doe en wedstrijdje wie de meeste stappen zet
Neem allemaal een stappenteller of download en app en doe een wedstrijdje wie de meeste stappen zet. Moedig elkaar aan om zoveel mogelijk stappen te zetten.

Aanbevolen hoeveelheid bewegen gedurende de werkdag

Onderzoek naar de aanbevolen hoeveelheid beweging om de risico’s van langdurig zitten tegen te gaan is nog volop in ontwikkeling. Met de kennis van vandaag is het advies; iedere 30 minuten het zitten onderbreken voor minimaal 2 minuten en niet langer dan 2 uur aangesloten zitten. Tijdens de beweegmomentjes is vooral het bewegen van de benen belangrijk, omdat zich daar de grootste spiergroepen bevinden, die als ze in beweging komen, de stofwisseling op gang brengen.

Hoe kunt u als werkgever bijdragen aan meer beweging?

Geef zelf het goede voorbeeld en vraag collega’s om mee te doen. Dit werkt uitnodigend en zet de toon. Verder is het belangrijk om oprechte interesse te tonen in de medewerkers. Vraag naar hoe het met ze gaat en probeer te achterhalen wat eraan zou kunnen bijdragen dat de medewerkers meer bewegen gedurende de werkdag. Tot slot; zorg dat bewegen wordt omarmd in het team. Door er samen voor te gaan wordt de juiste teamspirit gecreëerd. Dit kunt u doen door er bijvoorbeeld aandacht aan te besteden tijdens (online) meetings of in interne communicatie.

Waarom het stimuleren van bewegen op het werk een goed idee is

Zittend werk in combinatie met onvoldoende bewegen vormt een risico op verzuim en een langere herstelperiode. Een beleid gericht op verminderen van langdurig zitten kan mogelijk bijdragen aan het verlagen van het ziekteverzuim. Samen met collega’s zorgen voor voldoende beweging is niet alleen goed voor de lichamelijke toestand, maar ook voor doeleinden zoals teambuilding. Daarnaast zorgt voldoende beweging voor fitte en gezonde medewerkers, wat bijdraagt aan een hogere productiviteit. In beweging komen en blijven tijdens kantoor- en thuiswerkdagen draagt bij aan de vitaliteit van medewerkers.

Dienstverlening van Déhora

Wilt u de mate van vitaliteit in kaart brengen? Of wilt u aan de slag met duurzame inzetbaarheid? De onderzoeksafdeling van Déhora kan u helpen met het in kaart brengen van de mate van vitaliteit en duurzame inzetbaarheid van uw medewerkers. Op basis van deze gegevens kunnen de experts van Déhora u voorzien van advies en begeleiding bij het opstellen van een vitaliteitsbeleid. Neem contact met ons op als u de mogelijkheden wilt bespreken!

Mogelijk ook interessant voor u

Hoe kunt u de werkdruk effectief verlagen binnen uw organisatie?

Werkdruk is niet hetzelfde als het druk hebben op het werk. Volgens het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) ontstaat werkdruk pas wanneer een medewerker “niet kan voldoen aan de eisen die het werk aan hem stelt”. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een medewerker onvoldoende tijd krijgt, niet de juiste middelen heeft of niet over de benodigde kennis en vaardigheden beschikt om zijn werk goed te doen.

Hoe zorgt u ervoor dat uw medewerkers in hun kracht komen te staan?

De arbeidsmarkt is meer in beweging dan ooit te voren, niet in de laatste plaats door de huidige pandemie die…