Werknemers opleiden voor de concurrent?

Voordelen opleiden medewerkers

Wat als u uw werknemers niet opleidt?

Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse werkenden (55%) denkt dat werkgevers terughoudend zijn met investeren in scholing omdat ze vrezen hun werknemers op te leiden voor de concurrent. Het is de vraag of deze aanname klopt. Maar werkgevers doen er zeker goed aan om te kiezen voor permanente educatie voor hun personeel.

In plaats van het richten op wat er fout kan gaan bij een investering in educatie, kunt u zich als werkgever beter afvragen: Wat zijn de voordelen als ik wel investeer in mijn werknemers? Hier volgen een aantal voordelen voor zowel de werkgever als de werknemer.

Voordelen voor werkgever

  • Productiviteit van ontwikkelde medewerkers is hoger
    In diverse branches is het noodzakelijk om ontwikkelingen op een snel veranderende markt bij te benen. Waar het werk in de fabriek vroeger vooral werd uitgevoerd door grote aantallen arbeiders aan een lopende band, wordt het werk vandaag de dag gedaan door machines die door een operator gecontroleerd worden. Kortom, het soort werk verandert steeds en de eisen aan de bijbehorende kennis ook. Opleiding is dan noodzakelijk om de productiviteit continu te verhogen en de concurrentiestrijd te kunnen winnen.
  • Sterke positie in de strijd om talent
    Organisaties die investeren in hun werknemers, versterken hun positie op de arbeidsmarkt ten opzichte van de concurrentie. Zij zijn in staat de beste mensen aan te trekken en aan zich te binden. Dat vergroot het groei- en innovatievermogen. Bekende voorbeelden zijn Google, Apple en dichter bij huis ASML en Coolblue.Ook Richard Branson investeert graag in de werknemers van Virgin. Zijn stelling is: “Train people well enough so they can leave, treat them well enough so they don’t want to”.
  • Verkleinen ondernemingsrisico’s
    Inzetbaarheid of employability gaat verder dan de huidige functie. Door aandacht voor  permanente educatie wordt het normaal voor werkgever en werknemer om te blijven investeren in nieuwe kennis. Zo ontstaat flexibiliteit om in te springen op kansen in de markt en de continuïteit van de organisatie zeker te stellen.

Voordelen voor werknemers

  • Aantrekkelijk blijven voor de werkgever
    Technologische ontwikkelingen kunnen ervoor zorgen dat kennis en vaardigheden die ooit heel waardevol waren, nu onvoldoende nut hebben. Denk aan de salarisadministratie, waar software veel handmatig werk heeft overgenomen. Maar ook aan nieuwe behandelmethoden in ziekenhuizen. Zonder aanvullende opleiding lopen werknemers een kans om overbodig te worden. Ontwikkeling van nieuwe kennis en vaardigheden helpt om relevant en inzetbaar te blijven.
  • Plezier in het werk
    Scholing kan motiveren en het werkplezier vergroten. Bijvoorbeeld omdat het past bij persoonlijke ambities of omdat het leidt tot meer inkomenszekerheid, leuker werk of waardering van collega’s en klanten.

Win-winsituatie?

Zijn er alleen maar voordelen bij het opleiden van medewerkers? Educatie zal zeker niet alle denkbare problemen oplossen, maar onder de juiste voorwaarden valt er veel te winnen. Denk aan een cultuur waarin het normaal is om na de middelbare school te blijven leren, een gedeelde verantwoordelijkheid van werkgevers en werknemers en programma’s die aansluiten bij de behoefte in de markt en de mogelijkheden van werknemers.

Déhora Academy

Déhora Academy verzorgt gecertificeerde opleidingen, workshops en masterclasses rondom de vele verschillende facetten van personeelsplanning. Bekijk hier het overzicht van al onze opleidingen.

Mogelijk ook interessant voor u:

7 kwaliteiten van een goede planner
7 kwaliteiten van een goede planner

De planner heeft uiteenlopende rollen. Hij adviseert en ondersteunt het management bij de organisatie van het werk. Tevens functioneert hij als een klankbord voor het personeel. Om de werkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren, zijn er een aantal kwaliteiten van groot belang

ATW
Beschikbaar voor oproepen tijdens pauzes: kan dat?

Wat staat er in de Arbeidstijdenwetgeving omschreven over het beschikbaar staan van medewerkers voor oproepen tijdens pauzes?