Zelfroosteren: het nieuwe roosteren voor het Openbaar Vervoer

zelfroosteren openbaar vervoer

In sectoren zoals het stads- en streekvervoer zijn de komende jaren veel uitdagingen te verwachten op het gebied van de personeelsplanning. Een groot deel van de medewerkers bereikt de komende jaren namelijk de pensioengerechtigde leeftijd. Vragen die werkgevers in deze sectoren bezighouden zijn daarom: hoe kunnen deze oudere medewerkers op een gezonde manier tot aan hun pensioen door blijven werken? Wat kan je de instromende jongere medewerkers bieden? En hoe trek je meer vrouwelijk personeel aan zodat er meer diversiteit in de teams ontstaat? Een antwoord op deze vragen is gelukkig al voorhanden: zelfroosteren.

Gezond en flexibel roosteren

Zelfroosteren betekent dat je als werkgever medewerkers hun eigen roosters laat maken. Voordelen hiervan zijn dat medewerkers hun rooster aan kunnen passen aan hun individuele lichamelijke behoeften, sociale wensen en eventuele zorgtaken.

Om de mogelijkheden rondom gezonde en flexibele roosters in het Openbaar Vervoer met elkaar te verkennen, werd eind 2016 een congres georganiseerd. Hierbij waren 11 bedrijven en 150 geïnteresseerden (medewerkers, OR leden, planners, managers) aanwezig. De belangstelling voor dit onderwerp bleek enorm. Veel deelnemers hoorden we zeggen dat ze zelfroosteren graag willen invoeren, maar dat nog niet durven, of dat zij op zijn minst veel hobbels op de weg zien.

Pilot zelfroosteren

Dat organisaties terughoudend zijn als het gaat om het invoeren van zelfroosteren is begrijpelijk. Elke verandering zorgt namelijk voor weerstand onder de werknemers:

  • “Wat gebeurt er dan met de toeslagen?”;
  • “Is er een dubbele agenda?”;
  • “Waarom is een verandering belangrijk?”

Dit zijn veel gehoorde geluiden van werknemers.

Start daarom met een pilot zelfroosteren: een proefperiode van een jaar. In die tijd kunnen medewerkers vrij experimenteren en is nog niets definitief. Pas als de pilot slaagt, gaan werkgever en bonden definitieve regelingen uitwerken. Een dergelijke cultuurverandering heeft tijd nodig. De pilot vraagt om een goede voorbereiding (uit ervaring ongeveer 6 tot 9 maanden). Er wordt een stuurgroep en een werkgroep opgesteld die antwoorden geven op vragen als: Wie willen we bij een pilot betrekken? Hoe zorgen we voor draagvlak? Welke software kan ons het beste ondersteunen?

Hulp bij de voorbereiding

Bij de voorbereiding van een pilot zelfroosteren kan het inhuren van extern advies van enorme toegevoegde waarde zijn. Een externe adviseur weet welke kaders en spelregels met elkaar moeten worden afgesproken, heeft de nodige kennis van verandermanagement, ervaring met dergelijke projecten en kan adviseren over mogelijke softwarepakketten en koppelingen.

Heeft u vragen over zelfroosteren en wat dat voor uw organisatie kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op.

Gerelateerd nieuws

gezond roosteren openbaar vervoer
Congresverslag: Gezond roosteren in het openbaar vervoer

Een gezonde balans tussen werk en privé De noodzaak om hier aandacht aan te besteden wordt groter doordat de grote…