Now boarding: interim planner bij Brussels Airlines
De 50 vliegtuigen en ruim 3900 werknemers van Brussels Airlines zorgen dagelijks voor ongeveer 250 vluchten naar meer dan 120 Europese en Afrikaanse bestemmingen, drie bestemmingen in Noord-Amerika en een in Indië. Brussels Airlines had tijdelijk een extra planner nodig. Een interim planner van Déhora kon onmiddellijk worden ingezet. Dankzij de meerwaarde van een Déhora interim planner is er ook een aantal planning optimalisaties doorgevoerd.
Een optimale planning is van cruciaal belang
Brussels Airlines, onderdeel van de Lufthansa Groep en van Star Alliance, is dé Belgische luchtvaartmaatschappij met het grootste vluchtaanbod van en naar de Europese hoofdstad Brussel. Brussels Airlines streeft er naar om de meest persoonlijke luchtvaartmaatschappij te zijn, mensen samen te brengen en van reizen weer een plezier te maken.
Het eerste persoonlijke contact van de reizigers met Brussels Airlines vindt plaats met het personeel op de luchthaven. De divisie ‘Ground operations’ omvat in totaal een tiental afdelingen en telt ongeveer 350 werknemers. Dit zijn onder andere medewerkers van de check-in, ticketing, passenger services, lounges en de administratieve afhandeling. Al deze medewerkers zijn onmisbaar voor een soepel verloop van het gehele check-in proces. Een optimale planning is daarom ook van cruciaal belang.
Dringend een tijdelijke planner gezocht
Een planner van de Roosterafdeling werd onverwachts langdurig ziek en daarom was er snel vervanging nodig. Brussels Airlines deed direct een beroep op een interim planner van Déhora, want Brussels Airlines en Déhora België werkten in het verleden al samen. Het ‘gat’ werd zonder problemen ingevuld, omdat de planners van Déhora over heel wat operationele kennis en ervaring beschikken. Ze zijn daarom snel inzetbaar en ingewerkt. De continuïteit van de maandelijkse oplevering van de werkroosters kon worden gewaarborgd.
Formuleren van knelpunten en quick wins
De inzet van een interim planner zorgde niet enkel voor continuïteit binnen het roosterproces. Mede door zijn kennis en ervaring keek de interim planner met andere ogen naar de planning en de werkmethoden. Knelpunten in het planningsproces werden aangekaart en quick wins werden doorgevoerd.
De gebruikte software voor personeelsplanning was wat verouderd. De software voldeed niet meer aan de eisen en aan de omvang van grondoperaties. De communicatielijnen tussen de verschillende afdelingen waren niet altijd even duidelijk. Ook was er geen duidelijkheid in rollen en verantwoordelijkheden op de planningsafdeling. De verschillende processen werden visueel in kaart gebracht, methodes werden aangereikt om bezettingseisen inzichtelijker te maken. Verder werden de nodige elementen aangereikt om een Rasci-Matrix op te maken.
Jarenlange samenwerking
Brussels Airlines kan al vele jaren rekenen op een constructieve en aangename relatie met Déhora België. In het verleden deed Brussels Airlines al meerdere keren een beroep op de expertise van Déhora, namelijk:
- ondersteuning bij het maken van alternatieve werkroosters voor technici, cabin repair performers en sheet metal workers;
- optimalisatie van roosters en de capaciteitsplanning van het personeel (in kaart brengen van werkaanbod tot het bepalen van de bezettingseisen);
- ook werden verscheidene ‘werving en selectie’ opdrachten uitgevoerd voor vaste planners op diverse afdelingen.