Nachtwerk is geen eitje. Daarom laten we in de maand april een aantal medewerkers aan het woord die op regelmatige basis nacht, vroege of late diensten werken. Deze keer: Arlinda, Senior Purser bij een luchtvaartmaatschappij. Ze werkt hier al 25 jaar en sinds 5 jaar is ze werkzaam binnen de functie van Senior Purser (de eerste leidinggevende voor het cabinepersoneel).
Ik werk al 25 jaar in de nacht. Soms werk ik niet op lokale tijd in de nacht, maar wel op de Nederlandse tijd. Ik werk gemiddeld denk ik 5 á 6 nachtvluchten in de maand. Ik heb geen vast dienstrooster.
Pittig, maar ik kan gelukkig vrij goed tegen jetlags, dat scheelt wel. Wat het zwaar maakt is niet alleen het werken in de nacht, maar de tijdverschillen komen daar nog bij. Gelukkig zijn de 5 á 6 nachten verspreid over de maand. 5 of 6 nachten achter elkaar lijkt me nog zwaarder.
Ik probeer goed te blijven sporten, of in ieder geval bewegen, actief te zijn. Ik merk dat ik daardoor het beste herstel. Als ik weer in Nederland ben, maar ook op reis, probeer ik zoveel mogelijk mijn routine te houden, daar voel ik me goed bij. Ik merk dat als ik niet ga sporten, en als het ware toegeef aan mijn vermoeidheid, ik langzamer herstel. Ik ga alleen nooit op de dag zelf sporten nadat ik terugkom van een nachtvlucht.
Ik vind het onregelmatig werken wel heel prettig omdat je daardoor ook vrij bent op momenten dat andere werken. Het levert een bepaalde levensstijl op die beter bij mij past. Ik ben ook vaak wat langer achter elkaar vrij. Ik ben niet alleen afhankelijk van 2 dagen per week in het weekend, wat ik wel heel fijn vind.
De onregelmatigheid van nachtwerk vind ik helemaal niet erg, maar ’s nachts werken voelt wel als een aanslag op je lijf. Je hebt last van vermoeidheid en voelt je af en toe een beetje wazig. Dit zorgt soms ook voor grappige situaties: ik had een keer tijdens een nachtvlucht dat iemand mij vroeg om een “Screw Driver”. Ik zocht alles af op zoek naar een schroevendraaier. Pas na 10 minuten dacht ik: hij bedoelt een Wodka Jus. Het kost wel moeite om steeds weer in het ritme te komen. Soms ook omdat je maar 3 uur achter elkaar kunt slapen als je ergens aankomt of thuis komt. Dan sta je op op momenten dat je lichaam nog heel erg vermoeid is. Wanneer ik overdag slaap, slaap ik niet zo vast (vaak hooguit 1,5 uur achter elkaar). Herstellen doe ik eigenlijk alleen door echt een hele nacht goed door te slapen als ik in Nederland ben. Soms kan ik alleen helaas door een jetlag niet goed slapen ’s avonds.
Er zijn slaapgelegenheden aan boord. Dat heet een horizontale rustgelegenheid. Op sommige vliegtuigen hebben we dat niet, dan slapen we op stoelen. Maar op de meeste vluchten hebben we een soort cabines. Je moet niet claustrofobisch zijn. We zijn verplicht om vanaf een bepaalde vluchttijd te rusten, dit is wettelijk bepaald. Er zijn ook weleens workshops georganiseerd voor mensen met slaapproblemen en yoga workshops.
Ik merk dat ik nu meer tijd nodig heb om te herstellen dan vroeger na een nachtvlucht. Na een nachtvlucht ging ik eerst nog wel eens stappen, maar nu kan dat echt niet meer.
Minimaal 1,5 uur rusten voor een nachtdienst, ook al slaap je misschien niet. Eerst at ik altijd een warme maaltijd tijdens de nacht, maar ik heb gemerkt dat ik beter functioneer als ik niet te veel eet ’s nachts. Je hebt de neiging om veel suiker te gaan eten als je echt moe bent. Maar wanneer ik dit doe, merk ik dat het juist mijn energie wegtrekt. Voor de rest raad ik aan om zoveel mogelijk te bewegen en naast het nachtritme zoveel mogelijk routine te houden.
Nachtwerk is geen eitje. Daarom laten we in de maand april een aantal medewerkers aan het woord die op regelmatige basis nacht, vroege of late diensten werken. Deze keer: Laura, kinderverpleegkundige bij een ziekenhuis.
Nachtwerk is geen eitje. Daarom laten we in de maand april een aantal medewerkers aan het woord die op regelmatige basis nachtdiensten draaien. De nachtwerker aan het woord deze keer is Anne.