Meer werk door uitbreiding vluchten
Eindhoven Airport ontving het afgelopen jaar zo’n 3,4 miljoen passagiers. In 2020 verwacht het vliegveld 5 tot 5,5 miljoen passagiers te verwelkomen. Het aantal vluchten zal daardoor groeien naar bijna 43 duizend per jaar in 2020. Dat betekent ook: meer werk voor de Airport Operation Managers.
‘We zijn tegenwoordig met negen in plaats van zes Airport Operation Managers’, vertelt Frans van den Broek. Met zijn collega’s, in totaal 7,2 fte, is hij verantwoordelijk voor de openstelling van het platform en de terminal van Eindhoven Airport. Vooral op zaterdag en zondag zijn er extra uren bijgekomen.
Formatie op kracht
‘Samen met de specialisten van Déhora heb ik nieuwe zesweekse roosters gemaakt. Na een paar aanpassingen zijn we gestart met de nieuwe roosters. Toen er later twee nieuwe collega’s bijkwamen, heb ik zelf nieuwe roosters gemaakt. We zijn nu op kracht.’
Implementatie roostersoftware (WTO)
Frans van den Broek beheert de roosters met de Working Time Office© (WTO) van Déhora: een functioneel en betaalbaar roosterprogramma dat deels gebruikmaakt van Excel. De WTO is ook het roosterinstrument dat in gebruik is bij de Nederlandse Arbeidsinspectie. Het is daarom het enige pakket dat 100% is gecertificeerd voor wat betreft de toets op arbeids- en rusttijden van de Arbeidstijdenwet (ATW). De Nederlandse Arbeidsinspectie gebruikt namelijk deze software om ATW-inspecties uit te voeren bij bedrijven en instellingen.
Meer overzicht met de WTO
Frans van den Broek houdt alles bij met de WTO: niet alleen de roosters maar ook capaciteit, uurtotalen, ziekte en vakantie. Ook is het makkelijk om met dit roosterprogramma de werk- en rusttijden te evalueren op wet- en regelgeving, zodat eventuele ATW-overtredingen tijdens het roosteren kunnen worden voorkomen.
Aldus Frans van den Broek:
“Als je een foutje maakt dan geeft het systeem dat meteen aan. Het bevalt prima. En als ik er niet uitkom, kan ik altijd bellen met de helpdesk van Déhora.”