Ad hoc planning
Een grote zorgorganisatie in Zuid-Nederland (2300 medewerkers, verpleging, verzorging, thuiszorg (VVT) en revalidatiezorg) werd geconfronteerd met organisatieonderdelen die elk hun eigen manier van roosteren hadden. Men moest veel energie steken in ‘last minute’ oplossingen en had het gevoel steeds achter de feiten aan te lopen. Om de cliënten toch zorg te kunnen bieden, werd een fors beroep gedaan op uitzendkrachten en op extra dagen en overuren van het eigen personeel.
Te hoge zorgkosten
Het gevolg was dat deze organisatie structureel meer geld uitgaf dan dat er aan inkomsten binnenkwam en de instelling leed dus verlies. Hoewel de financiële situatie nog redelijk gezond was, kon men zich de verliezen niet lang meer permitteren. Gelijktijdig vonden zowel de cliënten als de medewerkers dat de kwaliteit van de zorg vaak onder de maat was.
Meer grip op personele inzet
Deze zorginstelling heeft Déhora om hulp gevraagd bij het realiseren van meer grip op de personele inzet. Dit zodat de kwaliteit van de zorg en de kosten beter onder controle zouden blijven.
Om de kosten en de kwaliteit onder controle te krijgen, is de capaciteitsvraag per afdeling in kaart gebracht. Hierdoor ontstond een duidelijk beeld van de benodigde inzet van personeel, gebaseerd op de zzp’ers. Aan de hand van deze capaciteitsanalyse kan de personeelsinzet beter worden gemonitord. Dit werd de rode draad in alle beslissingen in de planning: personeel wordt nu alleen ingezet waar het nodig is, met de bijbehorende kwaliteit en financiering.
“Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar de leidinggevenden en de medewerkers begrepen dat we niet méér geld kunnen uitgeven dan er binnen komt. En dat we kosten en kwaliteit zelf in de hand hebben.”
“We weten nu waar we aan toe zijn en dat werkt veel prettiger”.