De Arbeidstijdenwet (ATW) is een complexe wetgeving voor wat betreft arbeids- en rusttijden, die gelden voor iedere werknemer. Voor sommige groepen werknemers bestaan er bijzondere regels in het Arbeidstijdenbesluit (ATB). Het betekent op veel vlakken een verruiming van de regelgeving, omdat dat beter past bij de aard van de werkzaamheden. Zo ontkomt men binnen de zorg niet aan de toepassing van bereikbaarheidsdiensten. Deze diensten leveren de extra benodigde mankracht tijdens de avond en nacht. Op dit soort momenten is de medewerker niet op locatie, maar wel stand-by om aan de slag te gaan. Maar wat zijn de wettelijke regels voor bereikbaarheidsdiensten in de zorg?
Uiteraard kan een zorgorganisatie niet zomaar gebruik maken van bereikbaarheidsdiensten. Hier is een collectieve regeling noodzakelijk. In het Arbeidstijdenbesluit staat bij ieder wetsartikel aangegeven op welke regels kan worden afgeweken van de Arbeidstijdenwet. Vaak op voorwaarde van afspraken in een collectieve regeling. Een collectieve regeling kan een cao zijn, maar ook een schriftelijke overeenstemming tussen de werkgever en het medezeggenschapsorgaan (de ondernemingsraad of de personeelsvertegenwoordiging).
Het begrip bereikbaarheidsdienst zegt het al; de werknemer dient tijdens de dienst bereikbaar te zijn voor oproepen als hij of zij niet aanwezig is op de werkplek. Een bereikbaarheidsdienst is een begrip conform het ATB en is alleen binnen de zorg toegestaan. Het is een bijzondere vorm van consignatie (pieperdienst). Een deel van de bereikbaarheidsdienst mag uit normale arbeid bestaan, bijvoorbeeld een middagdienst gevolgd door een bereikbare periode. In deze periode gaat de werknemer naar huis en dient hij bereikbaar te zijn voor oproepen om werkzaamheden te verrichten. Uiteraard is dat gebonden aan strakke regelgeving om overbelasting te voorkomen.
Voor bereikbaarheidsdiensten in de zorg gelden specifieke regels, die voor een groot deel overeenkomen met de regelgeving voor consignatie. In de praktijk bestaat er vaak verwarring over deze twee begrippen. Wat zijn de verschillen?
Dit zijn de bijzondere ATB-regels (par 5.19) voor werknemers in de verpleging en verzorging van 18 jaar en ouder:
Voor artsen, verloskundigen en ambulancepersoneel gelden weer andere regels (ATB paragraaf 5.20, 5.21 en 5.27).
Er zijn meerdere situaties die snel tot een overtreding van de Arbeidstijdenwet kunnen leiden:
Déhora heeft als markleider ruim 35 jaar kennis in huis op het gebied van de Arbeidstijdenwet. Heeft u vragen over de toepassing van de ATW en/of ATB voor uw organisatie, dan kunt u terecht bij één van onze specialisten. U kunt denken aan de volgende dienstverlening:
Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek of bel ons via het telefoonnummer: 0202136867.
Iedere werkgever is verantwoordelijk voor een zorgvuldige urenregistratie van zijn werknemers (zoals begin- en eindtijden diensten, pauzes en oproepen). Deze registratie is één van de belangrijkste eisen van de Arbeidstijdenwet, want het daadwerkelijk gelopen rooster moet voldoen aan alle wettelijke regelgeving. In de praktijk is het vaak een uitdaging om te voldoen aan de ATW, met name bij onregelmatige diensten.