Test jouw kennis van burn-out preventie

We zien het regelmatig gebeuren. Een medewerker die door fysieke klachten zijn werk niet meer kan doen en ‘op kantoor wordt gezet’. De personeelsplanning van de afdeling krijgt hij erbij. Maar met alle ontwikkelingen die organisaties op zich zien afkomen, is personeelsplanning vandaag niet meer iets wat je ‘erbij doet’. Bedrijven die continu investeren in de educatie van hun planners leren vooruit te kijken. En daar staat het management om te springen.

Personeelsplanning is een vak

Die ontwikkelingen gaan razendsnel. Dat dwingt bedrijven om flexibeler te worden. Niet voor niets hanteren bedrijven steeds ruimere service- en openingstijden en openen winkels een webshop. Allemaal ontwikkelingen die vragen om een flexibelere inzet van personeel.

Daarnaast veranderen de eisen van interne stakeholders. Ook al hebben Nederlandse bedrijven de productiefste workforce ter wereld, toch is ‘meer doen met minder mensen’ na de crisis nog steeds de trend. Tegelijkertijd moeten werknemers steeds langer doorwerken tot hun pensioen en vragen ze meer inspraak in werktijden.

Een complex spanningsveld. En de planner zit hier middenin. Natuurlijk neemt software een deel het werk uit handen, maar dat vraagt ook om een nieuwe rol van de planner zelf. Kortom: personeelsplanning is een vak.

Permanente educatie bij planning zeer belangrijk

Deze veranderende realiteit vraagt van HR en het management om personeelsplanners breder op te leiden. Ze moeten bedrijfsprocessen op hun duimpje kennen, kunnen balanceren tussen de belangen van medewerkers én de organisatie, anticiperen op het werkaanbod en het management strategisch kunnen adviseren. Dat leer je niet even.

‘Leren is geen eenmalige impuls’, stelt Carlo Verleun, directeur van de Déhora Academy. ‘Een professionele tennisser is jarenlang bezig om grip op de bal te krijgen. We vinden het logisch dat hij elke dag traint. Maar wie morgen als planner wordt aangewezen, krijgt vaak alleen een korte omscholingscursus. Daar ga je de wedstrijd niet mee winnen.’

Hoewel lang zittende planners heel goed kunnen worden in hun werk, moeten bedrijven wel permanent in hun ontwikkeling blijven investeren. ‘Wanneer er veranderingen plaatsvinden in de organisatie, raken sommigen van slag’. Déhora Academy begrijpt als geen ander de uitdagingen van professionals op het gebied van workforce planning en management en biedt daarom aan hun eigen professionals en externe planning professionals de Déhora Learning Journey aan. Met deze learning journey kan ieder zich op zijn of haar individuele niveau verder ontwikkelen en toegevoegde waarde blijven leveren aan de organisatie.

Wat er gebeurt wanneer verkeerde mensen plannen

Want blijft een planner stilstaan, dan heeft dat gevolgen voor de gehele organisatie. Vaak uit dit zich in ad-hocoplossingen. Dit ijsschotsspringen drukt flink op de belastbaarheid van medewerkers, maar ook op het flexbudget.

In een worst case-scenario worden verkeerde mensen op de verkeerde plek gezet, wat de klanttevredenheid kan aantasten. Verleun kent een grote zorgorganisatie in Zuid-Nederland die door slechte planning regelmatig uitzendkrachten naar patiënten stuurde. Verleun: ‘Niet alleen medewerkers, ook patiënten vonden de zorg daardoor vaak onder de maat.’

Voor het eigen zelfvertrouwen doet ad-hocplanning ook weinig goeds. Carlo: ‘Ik ken planners die zich “het afvoerputje van de organisatie” noemen. Bij roosterproblemen geven medewerkers hén de schuld. Tegelijkertijd komt het management verhaal halen waarom er zo veel uitzendkrachten worden ingezet.’

De invloed van goede planning

Wat betreft permanente ontwikkeling van planningsverantwoordelijken valt er bij veel organisaties nog winst te behalen. De invloed van een goede planning reikt namelijk ver: wanneer planners over de waan van de dag kunnen stappen, brengt dat rust. Niet alleen creëert dit voorspelbaarheid in de personeelsbezetting – en dus het budget – ook kan de organisatie zich makkelijker aanpassen aan veranderende omstandigheden.

Bij de zorgorganisatie uit Zuid-Nederland verhoogde een goede planning bovendien de klanttevredenheid. Patiënten zagen vaker dezelfde gezichten, waardoor de zorg beter aansloot bij hun behoeften. Om nog maar te zwijgen over de erkenning die een planner krijgt wanneer hij een adviesrol inneemt. Of, zoals de planner van Carlo het verwoordt: ‘Eindelijk zien mijn collega’s mij als een professional.’

Mogelijk ook interessant artikelen voor jou

blended learning
Blended learning bij Déhora Academy

Wie zoekt naar opleidingen, komt al snel de term ‘blended learning’ tegen. Wat is dat eigenlijk? En wat zijn de voordelen? In deze blog vind je antwoorden op deze vragen.

start profielscan dehora learning journey
Déhora Academy introduceert de Déhora Profielscan

De Déhora Profielscan beoordeelt vier aandachtsgebieden die cruciaal zijn voor het uitvoeren van het vak. Zo ontvangt iedereen een persoonsgebonden rapportage die hen helpt met de volgende stap in hun ontwikkeling.