Flexibiliteit: kracht en valkuil FloraHolland
Binnen de internationale sierteeltsector neemt bloemenveiling FloraHolland een centrale positie in als zowel matchmaker, intermediair én kenniscentrum. De logistieke processen van FloraHolland hebben een sterk dynamisch karakter, waar het een uitdaging is om op alle tijdstippen van de dag, de juiste persoon, op het juiste tijdstip, aan het juiste werk te hebben.
Hoe om te gaan met flexibiliteit?
De afdeling aanvoer heeft te maken met hoge pieken en flinke dalen in het werk. De nachtelijke en ochtenduren zijn over het algemeen rustig, terwijl er in de middag, avond en het begin van de nacht flink moet worden doorgewerkt. Ook is er een duidelijk seizoenspatroon. Men zocht oplossingen om beter om te kunnen gaan met deze flexibiliteit. Ook werd er voor de medewerkers gezocht naar een methode om hun wensen af te stemmen op het werkaanbod. Verder waren er vragen over gezond roosteren, omgaan met parttimers en individuele contractafspraken.
Training arbeidstijdenmanagement
Om bovenstaande zaken helder te krijgen volgden een aantal afgevaardigden van de betrokken partijen een incompany opleiding over arbeidstijdenmanagement. Gedurende de 4 dagen die deze cursus besloeg kregen de deelnemers opdrachten om de theorie te vertalen naar de eigen praktijk. De opdrachten en aangedragen beleidskeuzes en oplossingen zijn in de groep besproken. Met ondersteuning van een professionele planner werden vervolgens verschillende roostervariaties opgesteld en ingevoerd.
Draagvlak creëren voor oplossingen
De aanpak garandeerde het draagvlak van de oplossing. De centrale oplossing is ingevoerd en aangevuld met enkele individuele aanpassingen. Na forse discussie over de vermindering van de toeslag was uiteindelijk vrijwel iedereen tevreden. De OR heeft het traject gevolgd en is akkoord gegaan met de opgestelde oplossing.
Positieve gevolgen door oplossing voor flexibiliteit
Verschillende keuzes hebben uiteindelijk geleid tot minder werk in de nachtelijke uren waardoor de pieken en dalen zichtbaar verminderden. Dit leidde vervolgens weer tot een vermindering van de toeslag. Daarnaast werden de diensten nu beter op de werkdruk afgestemd, nam de vaste kern van de medewerkers licht af doordat men nu op piekmomenten in- en externe krachten inzet. De efficiëncywinst is circa 10% van de loonkosten.