Tijdsintensieve planning onderhoud vliegtuigen
Voordat je als reiziger in je vliegtuigstoel neerploft, klaar voor vertrek, zijn er een hoop vliegveiligheid procedures doorlopen waar je als passagier misschien nooit bij stilstaat. Elke luchtvaartmaatschappij heeft namelijk te maken met de wettelijk vastgestelde veiligheidsregels voor vliegtuigen. Voorafgaand aan elke vlucht en op vooraf vastgestelde momenten moet ieder toestel verschillende inspecties en onderhoudsbeurten ondergaan. In de praktijk is het vliegtuigonderhoud voor luchtvaartmaatschappijen een tijdrovende taak die door een onderhoudsafdeling wordt uitgevoerd. Zo ook voor een van de grootste luchtvaartmaatschappijen in Nederland, een opdrachtgever van Déhora.
Complexe planning
Niet alleen het onderhoud van vliegtuigen, maar ook de planning hiervan is zeker geen makkelijke klus. Zo moet je als planner rekening houden met tal van factoren. Denk aan de 4 M’s; mankracht, materiaal, middelen en de methode. Deze moeten allemaal op het juiste moment op de juiste plaats aanwezig zijn. De planningsafdeling heeft daarnaast te maken met veel dynamiek. Constante veranderingen en last-minute wijzigingen in vooraf geplande activiteiten zijn dus ook aan de orde van de dag. Daarbij komt kijken dat alle wijzigingen moeten worden vastgelegd in rapportages. “Hier zit ontzettend veel tijd in, tijd die de medewerkers nuttiger kunnen besteden.” Déhora heeft ondersteuning geboden bij dit verbeterproces, en met prachtig resultaat!
Meer efficiency door automatisering rapportages
De vliegmaatschappij heeft een beroep gedaan op de kennis van Déhora voor verschillende doeleinden en onderdelen van de personeelsplanning. Zo was er behoefte aan ondersteuning bij het maken van basisroosters. Daarnaast wilde deze vliegmaatschappij bepaalde planningsprocessen graag slimmer en gebruiksvriendelijker inrichten.
Déhora’s consultant, Marco, heeft ondersteuning geboden, en met succes! Hij is erin geslaagd om nieuwe basisroosters te ontwikkelen die voldoen aan de wensen van de opdrachtgever. Ook heeft hij een aantal, voorheen handmatige en vooral tijdrovende en arbeidsintensieve, processen weten te automatiseren. Door het ontwikkelen van een speciale tool, intern bij de opdrachtgever ook wel gekscherend “De Marco Tool” genoemd, kunnen medewerkers nu gemakkelijk en snel rapportages maken en hier eventuele wijzigingen in doorvoeren. Een positief gevolg hiervan is dat medewerkers door het gebruik van deze tool nu meer tijd hebben om zich te richten op andere werkprocessen. De afdeling besteedt in de huidige situatie minder tijd aan randzaken, en kan zich nu meer richten op de inhoud van hun werk: het maken van een goedlopende personeelsplanning. Dit verbetert de kwaliteit van de werkzaamheden en verhoogt de effectiviteit en efficiency per werknemer.
Ook houdt Marco zich bezig met het analyseren van bestaande data. “Marco voert de rol uit van Labour Time Management specialist. Maar daarnaast is hij ook werkzaam als analist. In die functie voegt hij heel veel waarde toe.”
“Met zijn analytische vaardigheden en zijn kritische blik op zaken, zorgt hij voor nieuwe inzichten. Inzichten en vakkennis die wij niet hadden op dat gebied.”
Heeft uw planningsproces soortgelijke knelpunten?
Raakt u geïnspireerd door deze Best Practice en wilt u weten wat de mogelijkheden zijn voor uw organisatie? Neem gerust contact met ons op en wij komen graag langs.