In veel organisaties heeft de planner een centrale rol die vaak wordt onderschat. Want plannen is meer dan alleen “een rooster maken”. In de praktijk komt het regelmatig voor dat medewerkers onverwachts in het plannersvak rollen. Het is een kunst om een optimaal rooster te creëren van mensen en middelen op de juiste tijd en locatie én binnen de geldende regels. Hierbij moet je als planner rekening houden met de wensen en eisen van verschillende belanghebbenden, zoals: werkgevers, managers, OR-leden, werknemers en klanten.
De planner heeft uiteenlopende rollen. Hij adviseert en ondersteunt het management bij de organisatie van het werk. Tevens functioneert hij als een klankbord voor het personeel. Om de werkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren, zijn er een aantal kwaliteiten van groot belang.
Wat nu volgt, zijn de zeven kwaliteiten waar planners over moeten beschikken. Heb jij het in je? Lees gauw verder..
Ben je al een tijd aan het werk als planner en wil je meer kennis en vaardigheden opdoen? Dat kan bij Déhora Academy! De afgelopen 32 jaar hebben wij meer dan 10.000 planning professionals opgeleid en hebben de nodige kennis in huis. Speciaal voor mensen die zich verder willen ontwikkelen als planner, hebben wij een uitgebreide selectie van opleidingen en workshops. Een coach kan je daarnaast helpen om aan jouw persoonlijke effectiviteit te werken.
Een aantal opleidingen of workshops die wellicht geschikt zijn voor jou:
Voor een totaal overzicht van onze opleidingen & workshops, bekijk dan Déhora Academy. Je kunt uiteraard contact met ons opnemen via het telefoonnummer: 020-4044042.
Déhora leidt niet alleen planners op. Onze afdeling Detachering detacheert planners bij onze tal van opdrachtgevers. Heb jij het in je? Solliciteer dan nu en maak uit van onze groeiende team waar veel ruimte is om te groeien en jezelf te ontwikkelen. Immers, als planner ben je nooit uitgeleerd en daar helpt Déhora jou graag bij!
Bekijk hier al onze vacatures door heel Nederland.
Iedere werkgever is verantwoordelijk voor een zorgvuldige urenregistratie van zijn werknemers (zoals begin- en eindtijden diensten, pauzes en oproepen). Deze registratie is één van de belangrijkste eisen van de Arbeidstijdenwet, want het daadwerkelijk gelopen rooster moet voldoen aan alle wettelijke regelgeving. In de praktijk is het vaak een uitdaging om te voldoen aan de ATW, met name bij onregelmatige diensten.