Tegenwoordig is het vinden van een goede balans tussen werk en privéleven steeds belangrijker. Zowel werkgevers, werknemers en klanten zijn steeds meer veeleisend. Bovendien maakt de huidige technologie het mogelijk om constant verbonden te zijn met werk, waardoor het moeilijker wordt om duidelijke grenzen te trekken tussen professionele verplichtingen en het persoonlijke leven. Zonder een goede balans kunnen werknemers te maken krijgen met stress, burn-out klachten en verminderde productiviteit.
In dit blog lichten wij toe wat de voordelen zijn van een gezonde werk-privé balans voor jouw organisatie en delen wij praktische adviezen om dit te bereiken. Ook vertellen we hoe werknemers kunnen herkennen dat de balans kwijtraakt en wat de gevolgen daarvan zijn, zowel voor de werknemer zelf als voor de organisatie.
Werk-privé balans gaat over het vinden van een goede mix tussen de tijd en energie die werknemers steken in hun baan en in hun leven buiten werk. Het idee is om voldoende tijd te hebben voor zowel werkverplichtingen als belangrijke aspecten van het persoonlijke leven, zoals familie, vrienden, hobby’s of ontspanning.
Voor sommigen werknemers kan een goede balans betekenen dat ze tijd hebben om hun favoriete sport te beoefenen of de ruimte hebben naar andere doelen (niet-werk gerelateerd) toe te werken. Voor anderen draait het meer om voldoende rust krijgen naast hun drukke schema’s. Met andere woorden, wat “balans” echt inhoudt verschilt per persoon omdat iedereen uniek is en eigen behoeften heeft.
Een goede balans tussen werk en privé zorgt voor een gelukkig gevoel bij werknemers en een verbeterde productiviteit binnen de organisatie. Uit onderzoek blijkt dat werknemers gelukkiger en meer tevreden zijn wanneer ze een goede balans vinden , wat resulteer in minder stress en dus meer energie om hun werk goed te doen.
Wanneer werknemers een goede balans tussen hun werk- en privéleven hebben, kunnen ze beter omgaan met uitdagingen, zowel op het werk als thuis. Ze hebben dan voldoende tijd om te rusten en op te laden, wat hun mentale en fysieke gezondheid ten goede komt. Dit leidt tot betere prestaties op het werk en verhoogde productiviteit.
Daarnaast draagt een goede balans bij aan het verminderen van ziekteverzuim en personeelsverloop. Werknemers die tevreden zijn met hun werk-privé balans zijn minder geneigd om zich ziek te melden en zijn vaak loyaler aan de organisatie. Dit maakt het makkelijker om talent aan te trekken en te behouden, wat op zijn beurt de kwaliteit en continuïteit van de dienstverlening bevordert.
Het is van belang dat organisaties aandacht besteden aan signalen die wijzen op een verstoorde werk-privé balans bij hun medewerkers. Enkele veelvoorkomende signalen zijn:
Een slechte balans tussen werk en privé kan problemen veroorzaken, zowel voor de werknemer zelf als voor de organisatie. Werknemers die geen goede balans hebben, zijn vaak minder productief, melden zich vaker ziek en zijn minder tevreden met hun baan, wat kan leiden tot een hoger personeelsverloop.
Het vinden van de juiste balans tussen werk- en privé heeft aandacht en inspanning nodig. Gelukkig zijn er meerdere manieren om deze balans precies goed te krijgen.
Ook Workforce Management kan op verschillende manieren bijdragen aan een betere werk- privé balans.
Het is van belang om een goede balans te vinden tussen werk en het persoonlijke leven van werknemers, zowel voor het welzijn van werknemers als de prestaties van de organisatie. Door op te merken wanneer dingen niet helemaal goed gaan en op tijd actie te ondernemen, zoals het bepalen van prioriteiten en het stellen van grenzen, kunnen organisaties een positieve werkcultuur creëren die bijdraagt aan het succes van iedereen. Een positieve balans bevordert niet alleen het welzijn en de prestaties van werknemers, maar draagt ook bij aan het succes van de hele organisatie.
Als je werkt volgens de PDCA-cyclus is het gemakkelijker alle factoren die bijdragen aan het succes van de planning in de gaten te houden.
Steeds vaker bevelen bonden werkgevers aan te sturen op flexibiliteit en zelfstandigheid bij hun werknemers. Zelfroosteren biedt hiervoor een oplossing.