Bekijk onze opleidingen, trainingen en workshops van Déhora Academy

7 kwaliteiten van een goede planner

7 kwaliteiten van een goede planner

In veel organisaties heeft de planner een centrale rol die vaak wordt onderschat. Want plannen is meer dan alleen “een rooster maken”. In de praktijk komt het regelmatig voor dat medewerkers onverwachts in het plannersvak rollen. Het is een kunst om een optimaal rooster te creëren van mensen en middelen op de juiste tijd en locatie én binnen de geldende regels. Hierbij moet je als planner rekening houden met de wensen en eisen van verschillende belanghebbenden, zoals: werkgevers, managers, OR-leden, werknemers en klanten.

De planner heeft uiteenlopende rollen. Hij adviseert en ondersteunt het management bij de organisatie van het werk. Tevens functioneert hij als een klankbord voor het personeel. Om de werkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren, zijn er een aantal kwaliteiten van groot belang.

Heb jij het in je?

Wat nu volgt, zijn de zeven kwaliteiten waar planners over moeten beschikken. Heb jij het in je? Lees gauw verder..

Je kan goed plannen en organiseren:
Als planner is het een must om jouw eigen werk goed te kunnen plannen en te organiseren. In een dynamische omgeving waar je te maken hebt met acute problemen of veranderingen, is het essentieel om het overzicht te behouden. Daarnaast is het van belang om hoofd- en bijzaken te kunnen scheiden, en voortdurend keuzes te maken welke zaken voorrang hebben.

Je fungeert als een spin in het web:
Je fungeert als een spin in het web. Planners hebben contact met tal van mensen binnen een organisatie in het kader van verschillende processen. Deze contacten bepalen voor een groot deel de rol van de planner in het gehele proces. Het is hierbij van belang om te kunnen schakelen, om de belangen van verschillende partijen tegen elkaar af te wegen, de afdelingen te betrekken in het planningsproces en hen te helpen de juiste beslissingen te nemen.

Je neemt initiatief:
Kansen signaleren en ernaar handelen is wat jij als planner graag doet. Het gaat hierbij niet enkel om het blussen van kleine brandjes, maar je draagt ook bij aan procesverbetering op de langere termijn.

Je bent communicatief vaardig:
De druk is hoog, iedereen trekt aan je. Als planner moet je dan ook communicatief vaardig zijn om ideeën en meningen aan anderen kenbaar te maken. Het is essentieel om gebruik te maken van duidelijke taal en er zeker van te zijn dat jouw boodschap ook helder aankomt. Heldere communicatie is hierbij key.

Je bent stressbestendig:
Als planner moet je effectief blijven presteren onder tijdsdruk. Het kan voor komen dat er onverwachts een werknemer uitvalt door ziekte of dat de klant last minute andere wensen heeft. Het is de taak en verantwoordelijkheid van de planner om hierop te anticiperen en snel een oplossing te vinden. Hiervoor is het essentieel om goed te kunnen presteren in een stressvolle situatie. Verder moet je als planner goed kunnen omgaan met tegenslag, teleurstelling of weerstand.

Je hebt een probleemoplossend vermogen:
De planner ziet als geen ander in waar het probleem ligt en hoe dit opgelost kan worden. Uiteraard worden de oplossingen aangedragen op grond van gemaakte probleemanalyses. De ideale planner heeft namelijk een analytisch vermogen waar je u tegen zegt. Verder moet je als planner het klantbelang, bedrijfsmatig belang en het belang van de medewerkers allemaal meenemen in de keuzes die je maakt.

Word jij de ideale planner?

Ben je al een tijd aan het werk als planner en wil je meer kennis en vaardigheden opdoen? Dat kan bij Déhora Academy! De afgelopen 32 jaar hebben wij meer dan 10.000 planning professionals opgeleid en hebben de nodige kennis in huis. Speciaal voor mensen die zich verder willen ontwikkelen als planner, hebben wij een uitgebreide selectie van opleidingen en workshops. Een coach kan je daarnaast helpen om aan jouw persoonlijke effectiviteit te werken.

Een aantal opleidingen of workshops die wellicht geschikt zijn voor jou:

Voor een totaal overzicht van onze opleidingen & workshops, bekijk dan Déhora Academy. Je kunt uiteraard contact met ons opnemen via het telefoonnummer: 020-4044042.

Wij zijn op zoek naar planners!

Déhora leidt niet alleen planners op. Onze afdeling Detachering detacheert planners bij onze tal van opdrachtgevers. Heb jij het in je? Solliciteer dan nu en maak uit van onze groeiende team waar veel ruimte is om te groeien en jezelf te ontwikkelen. Immers, als planner ben je nooit uitgeleerd en daar helpt Déhora jou graag bij!

Bekijk hier al onze vacatures door heel Nederland.

 

Mogelijk ook interessant voor u?

‘Must knows’ van de Arbeidstijdenwet (ATW)

Iedere werkgever is verantwoordelijk voor een zorgvuldige urenregistratie van zijn werknemers (zoals begin- en eindtijden diensten, pauzes en oproepen). Deze registratie is één van de belangrijkste eisen van de Arbeidstijdenwet, want het daadwerkelijk gelopen rooster moet voldoen aan alle wettelijke regelgeving.  In de praktijk is het vaak een uitdaging om te voldoen aan de ATW, met name bij onregelmatige diensten.

interim-planner-inhuren
De nieuwe rol van de planner bij zelfroosteren

In veel sectoren heeft de planner een traditionele rol: hij is verantwoordelijk voor de dagelijkse planning en ad-hoc zaken zoals ziekte en verschuivingen. Zelfroosteren zorgt voor een nieuwe invulling van de rol van de planner. Dit heeft vaak een positief effect op de organisatie.