Door dr. Ben Jansen (CEO Déhora Consultancy Group)

Het gros van de arbeidstijden in Nederland kenmerkt zich nog steeds door het ‘9 tot 5’ patroon. Het is een praktijk die, qua vorm, in feite teruggaat naar het begin van de Industriële Revolutie midden 18de eeuw. Inmiddels is de samenleving ingrijpend veranderd.

En met de huidige turbulente ontwikkelingen worden de eerste haarscheurtjes in het bolwerk van de traditionele arbeidstijden zichtbaar. Het is de hoogste tijd voor duurzame, flexibele en ‘culture proof’ arbeidstijden! Maar wie neemt het voortouw en hoe? In dit artikel wordt een schets gegeven van de ontwikkelingen rond arbeidstijden door de jaren heen. In het laatste deel komen daarbij de trends aan de orde die maken dat het echt anders moet. En kan, zo wordt in het laatste deel van het artikel uiteengezet.

Wilt u meer weten over de visie van dr. Ben Jansen op de eerder genoemde ontwikkelingen? Download het hele artikel ‘Arbeidstijden moeten met de tijd mee!’ dan nu hier.

Download het artikel hier

Mogelijk ook interessant voor u:

‘Must knows’ van de Arbeidstijdenwet (ATW)

Iedere werkgever is verantwoordelijk voor een zorgvuldige urenregistratie van zijn werknemers (zoals begin- en eindtijden diensten, pauzes en oproepen). Deze registratie is één van de belangrijkste eisen van de Arbeidstijdenwet, want het daadwerkelijk gelopen rooster moet voldoen aan alle wettelijke regelgeving.  In de praktijk is het vaak een uitdaging om te voldoen aan de ATW, met name bij onregelmatige diensten.

Goed, beter, best, allerbest: 4 niveaus van personeelsplanning

We onderscheiden vier typische stadia van workforce planning. Van operationele invulling tot een volwaardige integratie van workforce planning. Werkpunten lopen natuurlijk over de verschillende niveaus heen. Kijk eens naar onderstaande tabel; in welk stadium verkeert uw workforce planning? En bent u daar tevreden over?