“Déhora heeft gezorgd voor continuïteit in de zorg, werkplezier voor medewerkers en duurzame financiële resultaten.”
Zorggroep Liante is een VVT organisatie in Zuid Oost Friesland en Drenthe. Liante staat voor bindmiddel. Liante verbindt niet alleen de mensen die bij de zorggroep wonen, maar ook de medewerkers, vrijwilligers, omwonenden en mantelzorgers.
Door middel van de inzet van Déhora is gewerkt om de teams, locaties en afdelingen meer aan elkaar te verbinden. Voor medewerkers betekent dit een gelijke behandeling ongeacht waar je werkt, voor cliënten daardoor een goede zorgverlening, en voor de organisatie meer voorspelbaarheid en vergelijkbaarheid van de personele inzet.
Vraag vanuit de klant
Zorggroep Liante verleent zorg aan ouderen op zeven locaties, en vanuit het onderdeel Zorgthuis bij cliënten aan huis. Tot voor kort hanteerde elke locatie een eigen planning, zonder uniformiteit. Een Liante roosterbeleid, overkoepelend planproces en een consistente roostermethodiek ontbrak. Hierdoor werd op meerdere locaties tijd besteed aan gelijksoortige onderwerpen. Winst en werkplezier was te halen door zorgvuldig en intelligent met de schaarse tijd om te gaan. Liante haar kern en kwaliteit ligt in zorg en dienstverlening. Vraagstukken rondom capaciteit, planbeleid en roosteren hadden aanvullende expertise nodig. Hier komt Déhora in beeld.
In eerste instantie was het aan Déhora om een rode lijn te creëren in het algehele planningsverhaal en het planbeleid en de -processen te optimaliseren. Planmanager Wybe Niemeijer is aan de slag gegaan bij Liante om te helpen met het adviseren en implementeren van een nieuw planproces en roosterbeleid.
“Door samen, met een afvaardiging uit alle geledingen van de organisatie, te werken aan het roosterbeleid kwam er een breed gedragen plan.”
– Wybe Niemeijer, DéhoraWerkwijze Déhora
Door het implementeren van nieuwe basis roosterregels heeft Déhora gezorgd voor uniformiteit in de roostermethodiek. Denk hierbij aan de 10 vuistregels voor gezond roosteren, maar ook aan afspraken over de invloed van medewerkers op hun eigen rooster. Binnen de organisatie is er een nieuw roosterbeleid opgesteld en geïmplementeerd. Het roosterbeleid zorgt ervoor dat het voor medewerkers niet uitmaakt op welke locatie je werkt. Overal heb je op dezelfde manier invloed op je rooster. Hierdoor is het ook makkelijker om medewerkers uit te wisselen tussen locaties.
Ook is Liante er van overtuigd dat plannen een vak is. Om het nieuwe roosterbeleid te waarborgen, en ervoor te zorgen dat het zijn volledige potentieel bereikt, worden de huidige planners opgeleid door de Déhora Academy aan de hand van de vakopleiding Personeelsplanner. Déhora faciliteert de ontwikkelingsstappen en coacht de planners zodat zij goed tot hun recht komen. Door kennis en vaardigheden over te dragen aan de planners van Liante kan het nieuwe roosterbeleid zo efficiënt mogelijk worden ingezet. Wat zorgt voor continuïteit in de zorg, werkplezier voor medewerkers en duurzame financiële resultaten.
Resultaten
Naast het nieuw opgestelde planbeleid door planmanager Wybe, heeft ook Déhora Academy een waardevolle bijdrage geleverd aan het proces. Planners voelen zich beter uitgerust om hun werk te doen. De kaders van het nieuwe planbeleid kunnen op een uniforme en duidelijke manier worden uitgelegd, aan de hand van de kennis die de medewerkers hebben opgedaan tijdens de vakopleiding Personeelsplanner. Hierdoor verloopt de implementatie en optimalisatie van het nieuwe planbeleid efficiënter. Bovendien wordt de betrokkenheid van medewerkers vergroot en de weerstand verkleind, doordat het personeel van Liante actief wordt betrokken bij de veranderingen.
Doordat Déhora een goede basis heeft neergezet, is Liante enthousiast om ook verder te ontdekken wat een goed en werkend planbeleid voor de organisatie kan betekenen. Om te faciliteren dat Liante óók in de toekomst een aantrekkelijk werkgever blijft, en in tijden van toenemende zorgzwaarte en krapte op de arbeidsmarkt de client centraal kan stellen en de medewerker op één. Vervolgstappen omvatten onder andere het onderzoeken van capaciteitsmanagement, de impact van roosters op verschillende organisatorische processen, invloed geven aan medewerkers in het planproces en het door ontwikkelen van de rol van de planner. Het is de bedoeling dat de planner niet “alleen maar de roosters maakt”, maar ook een pro-actieve signalerende en adviserende rol vervult ten opzichte van leidinggevenden en de organisatie.
“We verwachten dat we op deze manier continuïteit en rust kunnen bieden aan onze cliënten, betere inzet, minder werkdruk en meer werkplezier aan onze medewerkers kunnen geven én door onder andere voorspelbaarheid ook minder (onnodige) kosten maken aan (onnodige) PNIL. “
– Lia van der Goot, LianteReactie van de klant
“Al vanaf het eerste contact met Déhora voelde ik me als klant gehoord en begrepen. Nadat ik in zo’n 15 minuten had uitgelegd wat er speelde bij Liante, was voor Sietske de Boer duidelijk wat de vraag was én wie daarbij goed zou kunnen passen. En dat klopte helemaal. Er was een snelle match gemaakt en Wybe Niemeijer kon nagenoeg direct starten.
Wybe paste heel goed binnen de organisatie. Hij had de benodigde kennis en een brede ervaring in capaciteitsmanagement en bij relevante organisaties. Hij kon daarmee reageren op de vragen van verschillende betrokkenen binnen Liante, maar vaak ook al aangeven wat de volgende benodigde actie of stap moest zijn. Daarmee werd het werken vanuit een soort partnerschap.”
Lia van de Goot – Zorggroep Liante